IKC De Bosmark - Dinxperlo
Het bieden van een ononderbroken ontwikkelingslijn van 0-13 jaar op een nieuwe school in Dinxperlo was het uitgangspunt, waarmee de AccentScholen Groep, waartoe de Bosmark behoort, op zoek ging naar een geschikte partner in de kinderopvang, vertelt Jan van der Horst, directeur van het IKC de Bosmark. Al snel kwamen we uit bij Kinderopvang Zonnekinderen, die in oriënterende en opbouwende gesprekken liet zien dat de organisatie perfect past bij de Accent Scholen Groep en de Bosmark. In goede harmonie en vanuit een zelfde visie is een modern gebouw gerealiseerd, dat toegerust is om alles te bieden wat kinderen nodig hebben.
De samenwerking tussen school en opvang is vanaf het moment dat de locatie geopend werd (in augustus 2012) intensief en goed geweest. Zaken als een gezamenlijke themavoorbereiding door dagopvang en onderbouw basisonderwijs en een “warme” overdracht ontstonden als vanzelf.
Dat alles heeft er toe geleid dat in 2013 besloten is om de intensieve samenwerking een officieel karakter te geven en verder te gaan als Integraal Kind Centrum (IKC). Met één visie, één leidinggevende, één team kan nog beter gewerkt worden aan de uitgangspunten van IKC de Bosmark. Zonnekinderen liet hierbij zien niet vast te zitten aan geijkte patronen. De organisatie is flexibel en in staat om situationeel gericht te werken. Gedurende de periode van realisatie van IKC de Bosmark heb ik Kinderopvang Zonnekinderen leren kennen als een uiterst professioneel werkende organisatie met een groot hart voor kinderen. Bij iedere beslissing die genomen wordt staat het kind echt centraal. Deze professionaliteit heeft zijn uitstraling naar de medewerkers, die open staan voor nieuwe ontwikkelingen en vergaande samenwerking. Ook voor ouders is het prettig om te zien dat er gedacht wordt in mogelijkheden en oplossingen. Maar uiteindelijk zijn het de kinderen die het beste signaal kunnen afgeven of op alle andere niveaus goed werk geleverd wordt. En als ik dan zie dat kinderen ’s morgens vroeg huppelend naar binnen gaan bij de BSO, door de pedagogisch medewerker in groepjes worden overgedragen aan de leerkrachten, waarbij altijd even wordt teruggekoppeld, dan is dat voor mij één van de geweldige voorbeelden van hoe een IKC zou moeten functioneren.
De wereld van de toekomst is wat kinderen ervan maken!